sommar,sommar,sommar!

Hatar att säga detta men sommaren börjar verkligen lida mot sitt slut. Imorse när jag körde till jobbet ut mot torslanda var det så mycket bilar som var påväg till jobbet. Industrisemestern är verkligen över vilket är synd för annars har det knappt vart en käft på vägen under hela sommaren så tidigt som jag börjar jobbet och det har vart helt underbart! Och soluppgången är inte förns halv 6 nu och kvällarna blir mörkare. Sen var det sista lotta på liseberg idag då vet man att nu är det slut på det roliga. Men nog babblat om att hösten snart är här. Jag njuter endå av kvällsdopp så långt in mot sensommaren det bara går och gör goda somriga sallader till middag för det är det bästa jag vet. 
 
Idag gjorde jag en vegetarisk sallad som kommer här. Skriver ned det så jag inte glömmer av denna goding. 
 
Rostade rödbetor med brynt smör,kapris och fetaost
Du behöver för 2 personer
 
  • 8 st rödbetor (dela i bitar)
  • 1 tsk timjan 
  • flingsalt en nypa 
  • 1 msk rapsolja
Skiva bort skalet, lägg betor,timjan och flingsalt med oljan i en ugnsäker form. Rosta ca 25 min på 200 grader. 
  • 4 nävar bladspenat sköljd o klar
  • 50 g smör
  • 2 msk kapris
  • 150 g fetaost
  • 100 g sockerärtor
  • 10 cocktailtomater 
  • 60 g rostade pumpakärnor
Dela upp spenaten på varsin tallrik, skiva sockerärtorna i skidor och smält möret till det blir gyllenbrunt,ställ åt sidan. Fördela ärtorna, skiva och dela upp cocktailtomater. Så här långt kan du förbereda. Sedan ställer du ut rödbetorna när klockan ringer och låter det svalna något. Fördela betorna på tallriken och toppa med fetaosten,kaprisen,pumpakärnor och det brynta smöret. Sedan är det bara att njuta av detta goda 😍