man tager vad man haver

Citerat från en av sveriges första kokboksförfattare kajsa warg "man tager vad man haver" är ett bra ordspråk som borde använda mer i tänkandet i köket. Då kanske man använder upp det man har istället för att låta den där gamla bananen till exempel i  kylskåpet/skafferiet bli gammal o så går man o köper nytt. Det är nog endå miljötänk tänker jag. 
 
Så igår kan jag berätta att jag verkligen tog vaf jag havde då jag var gottesugen. Och här kommer resultatet som blev hur gott men endå nyttigt 😊
 
JORDNÖTTSBOLLAR MED DADLAR
 
  • 1/2 påse jordnötter 
  • 7 dadlar
  • 2 mak kakao
  • 100 g kokosolja 
  • 1/2 dl kaffe 
  • kokosflingor 
Gör såhär:
Börja mixa jordnötter i din matberedare. Släng sedan i dadlarna som du får kärna ur först innan du slänger i dom i matberedaren. Sedan övriga ingridienserna. Tycker du den blir för lös så släng bara i mer jordnötter för fastare konsistens. Rulla dessa godingar i kokosflingor i valfri storlek. 
Hoppas ni gillar mina hittepå, "taga vad man hava" kokosbollar 💕
 
 
Ha en bra tisdag allesammans 😊
#1 - Tess

Mums, vad gott! :D

#2 - Emma Kas

Det kan jag lova att det var Tess 👍 testa skall du se!