Börjar med veckans matsedel!!

God fortsättning på er. Härligt med nytt år. Med nytt år kommer nya drömmar. Det jag drömmer om är en fin och varm sommar med massa god mat och med ett löfte att hålla mig sund men ändå äta det jag vill! 
 
Jag har även kommit på att jag skall börja göra veckans matsedel, just för att minska slängning av mat och spara pengar och kunna få matlådor så vill ni få mer tips och inspiration till vad ni skall äta till middag och även få matlådor över så skall ni börja vända er hitåt. 
 
Så här kommer veckans matsedel. 
 
 
Falukorv i ugn med stuvade makaroner
 
 
PANNBIFFAR MED STEKT LÖK. 
Blev dock ingen gräddstuvad rödkål för jag tänkte jag skulle ha rödkålen i ett annat recept som ploppar upp i veckan. Blev klassiska tillbehör som kokt potatis och skysås till. 
 
Recept på pannbiffarna med lök kommer här. (3 pers)
 
  • 500 g nötfärs
  • 1 dl ströbröd
  • 1 ägg
  • 1 dl grädde 
  • 2 krm salt
  • 2 krm vitpeppar
  • 1 gul lök 
  • 2 schalottenlök 
  • 1 krm rörsocker
Gör såhär: 
Häll i ströbröd och grädde i en bunke. Låt svälla ca 5 min. Släng sedan i ögg o nötfärs och blanda ihop allt och smaka av med salt och peppar. Forma sedan till 6 st biffar. Lägg på tallrik o låt biffarna vila i rumstemeperatur med du  skivar upp löken i skivor. 
 
Sätt igång ugnen på 200 g. Ta sedan fram en panna och hetta upp den med en rejäl klick smör i. Börja med att steka biffarna så dom får fin färg. Lägg dom i en ugnsform. Torka ur pannan från stekflottet och klicka  en till klick smör. Stek löken till fin brun färg och häll på lite rörsocker och rör om en stund. Häll sedan i ca 5 dl vatten och låt puttra i ungefär 2 min. Ställ pannan åt sidan och sila av skyn till en annan kastrull. Häll löken över biffarna.  Ställ in ugnsformen i ugn och låt allt bli klart ca 10 min. Under tiden kan du göra skyn. 
 
Skyn
  • 1 buljongtärning (oxbuljong)
  • 1 tsk potatismjöl
  • 1/2 dl vatten
  • 2 dl till vatten
  • 2 tsk svartvinbärsgele 
Koka upp skyn med buljongtärningen. Lägg potatismjöl och 1/2 dl vatten i en burk. Häll i det i kastrullen och sedan 2 dl vatten till. Rör om och häll i svartvinbärsgelen. Smaka av med lite vitpeppar och salt. Servera allt med lite kokt potatis o kokta morötter.
 
Ha en härlig kväll allesammans  🍽 
Nomnomnomnomnomnomnom!