veckans matsedel och pajmåndag.

 
Ja så här såg det ut då jag började skissa på matsedeln i helgen. Jag började rota i frys o kyl för nu skall det tömmas innan storhandling på torsdag 😍 Sen efter det kommer givetvis en ny matsedel att längta till! 
 
Men denna måndag bjöds det inte på falafel utan sambon och jag var mer sugen på en varm paj såhär kommer receptet jag prövade mig fram till som blev grymt bra! 
 
Broccolipaj med ajvar relish!
 
Du behöver:
 
Degbotten:
  • 125 g smör rumstemperatur
  • 3 dl mjöl
  • 3 msk vatten
Fyllning 
  • 500 g fryst broccoli
  • 1/2 purjolök
  • 120 g riven ost
Äggstanning: 
  • 4 ägg 
  • 2 dl turkisk yougurt
  • 1/2 dl ajvar relish 
  • salt och peppar
Såhär gör du:
 
Börja med degen. Blanda ihop smör vatten och mjöl till en bra deg. Platta ut i pajform och nagga botten  ställ sedan in i kylen ca 20 min. Under tiden kan du börja med att förbereda fyllningen. Förväll broccolin i kastrull. Låt kastrullen stå på spisen  tills broccolin har fått ut all vätska och vätskan har ångats bort. Häll av broccolin i ett durkslag och dela sedan broccolibuketterna på mitten och lägg åt sidan. Skölj och skiva upp purjolöken. Fräs i en panna tills purjon blir mjuk och hll upp på ett papper. Riv sedan upp osten du behöver.
 
Sätt igång ugnen på 225 g och förgrädda pajdegen i ugn i tio min. Börja sedan vispa ihop ägg,turkiska yougurten och ajvarn och smaka av med salt och peppar. Tag ut pajbotten och fördela upp fyllningen. Strö över osten och häll på äggstanningen över pajen. Ställ in pajen i ugn och låt stå inne i ugnen på 225 grader i 30 min. 
 
Ett tips när du tar ut pajen är att låta den vila i ca 10 min för att få pajen lite fastare. 
Servera pajen med en god gurk och tomatsallad. Smaklig spis! 
 
 
Ha en härlig måndagskväll allesammans!