Nyttig sommarmat

Vad vore sommardagarna utan god mat och något kallt i glaset? Ingenting vill jag säga! Matfreak som jag är har jag planerat in varje dags mat och delaat lite med sambon vad han vill äta. Men han är glad att jag ha rorken äns i denna värme att tänka på mat. Men nu är det vår första arbetsvecka så nu måste vi skärpa oss, och inte äta ute varje dag som vi nästan gjort under semestern. 
 
Denna fina kväll gjorde jag en glasnudelsallad med fläskfärs som jag fick inspirerat fantastiska tv kocken Jennie Walldén från mittkök. Gjorde recept nästan ifrån det som hon hade i och hade i lite som jag ville själv med. Såhär kommer det. 
 
Du behöver för 4 personer: 
  • 500 g fläskfärs
  • 2 paket glasnudlar
  • 1 knippe salladslök 
  • 5 morötter
  • 1 spetskål, lite mindre än vanlig om du kan hitta det
  • 1 påse jordnötter
  • 1/2 paket fryst hackad chili
  • 1/2 paket fryst koriander 
  • 250 g fryst soyabönor
  • 2 st lime
  • 2 msk smör 
  • 2 msk soya
  • 1 vitlöksklyfta
  • salt och peppar 
Gör såhär: 
1. Koka upp vatten och lägg i glasnudlarna, koka dom 3 min. Häll i soyabönorna i en pastasil under tiden glasnudlarna kokar upp. Häll av nudlarna i silen och lägg nudlarna över soyabönorna. Häll på kallt vatten och låt det rinna till nudlarna är kalla och bönorna mjuka. Klipp sedan nudlarna så dom blir lättarbetade då du skall vända i det med grönsakerna. 
2. Skiva morötterna i stavar och strimla löken och kålen. Lägg sedan det i en stor skål och häll i nudlarna med. Vänd sedan ner det med hackad chili och koriander. 
3. Stek fläskfärsen i 2 msk smör. Lägg i en pressad vitlök och häll på 1 tsk salt och och lite vitpeppar. När färsen nästan är färdigdtekt häll över 2 msk soya och låt puttra lite en stund till färsen är helt klar. 
4. Häll över färsen och toppa med jordnötter och dela en hel lime i 4 bitar. 
5.Smaklig spis!