Efter en veckas semester

Hej hörni!
 
Hoppas alla mår bra därute i vintermörkret. Idag kan man ju verkligen säga att det är vinter för det är 1 november denna ljuva lillelördag. Jag kom hem från en veckas semester i spanien i förrgår o efter att ha haft varmt o skönt en hel vecka märker jag hur kallt o grått det blivit här hemma då jag kommit till mitt fina Göteborg. Från att det jag åkte då det var ljust till åtta på kvällen till nu då jag kom hem börjar det mörkna redan vid 5. Kan ju bero på att vi ställt om klockan med men endå, så tråkigt! 
 
Så när det börjar bli såhär tråkigt o mörkt är det nog dax att njuta av kvällarna inne. Planera långa goda middagar o tända ljus o varma bad o massa mys så du orkar kliva upp om mornarna! För det känner jag är tuffast nu när det är så mörkt att kliva upp ur sängen. 
 
Så nu delar jag med mig av en god middag jag lagade denna kväll, den gick fort o är lätt att göra men ibland är det enklaste det godaste.
 
bräckt kallrökt lax med kokt potatis,kall dillsås o grovt rivna morötter o citron
 
Du behöver för 2 personer. 
  • 180 g kallrökt lax
  • 4 potatis
  • 2 morötter
Kalla såsen: 
  • 2 dl lätt creme fraische
  • 1/2 dl sweet chili
  • 1/2 citron
  • 40 g fryst dill
Gör såhär: 
Skala potatisen o koka i saltat vatten tills den blir mjuk.
Riv morötterna. Blanda ihop kalla dillsåsen och till sist bryn på laxen i en hett panna med en klick smör till det blir knaprigt o gott som du själv vill ha det. 
Severa allt på en tallrik med en klyfta citron och lite vit kokt sparris om du tycker om det. 
Världens enklaste godaste middag (och lite nyttig oxå) 👍