fantastisk soppa!

Hej alla mysiga höstälskare där ute ❤
 
Här i göteborg börjar det bli kallare ute och det frost på bilen om mornarna så jag blir tvungen att skrapa rutorna på den o har rumpvärmen på. Efter jobbet om dagarna är himlen så gråmulen och många dagar har bestått av regn. Inte alls roligt men är man inomhus är det mysigt då man får tända massa ljus! Och nu när det börjar bli höst ute gör jag gärna mer soppor och får mer lust i köket. Så denna kväll hittade jag ett recept jag bara blev tvungen att prova. 
 
Kavlis kräftsoppa!
Hur jädra god och enkel som hellst och till detta serverade jag hemmagjord vitlöksbröd.. dock har jag ändrat lite i receptet så här kommer det, och detta måste ni prova alla kräftälskare därute. Och det är inte dyrt, vilket jag tycker om. Jag gillar plånboksvänlig mat som kan bli hur god som hellst!
 
Du behöver till 4 pers
  • 400 g kavlis kräftost
  • 2 dl grädde
  • 6 st morötter
  • 2 tärningar hönsbuljong
  • 1 liter vatten
  • två nävar färsk spenat
  • 2 msk mjöl
  • 1 burk kräftor (garnering) 
Till vitlöksbröd
  • 4 minibaguetter 
  • 50 g smör
  • två vitlöksklyftor
Gör såhär:
Börja med att koka upp vatten och buljongtärningarna i en kastrull. Skala och riv morötterna. Fräs morot och spenat med en klick smör i en annan kastrull. Låt det böi mjukt, strö sedan över mjölet på spenat och morötterna. Häll på buljongen över det fräsna grönsakerna. Låt koka i 5 min.
 
Under tiden det kokar sätter du igång ugnen på 150 grader, smälter smöret i micro eller kastrull, pressa ner vitlöken i det smälta smöret och delar baguetterna på mitten. Pensla sedan på vitlökssmöret på baguetterna och låt gå inne i ugn i ca 10 min tills det får fin gyllenbrun färg. 
 
Åter till soppan. Häll ner kavlis kräftost och grädde. Låt småputtra lite, smaka av med lite salt. Sen är soppan färdig för servering. Häll av spadet från kräftstjärtarna och toppa på soppan. Pressa även över lite citron så blir det en god syra. Lägg vitlöksbröden vid sidan om. Där har ni den perfekta lillelördagsmiddagen 💕 
 
smaklig spis!