veggionsdag kanske man bör införa 😍

Idag på veckans matsedel stod det ju pasta med chevresås. Men jag tänkte om och här kommer mitt goda kvällsmiddagstips till er därute!
 
chevregratinerade tomater med pasta och rödkål
 
Du behöver
 
  • 1/2 huvud rödkål 
  • 1 ask cocktailtomater
  • 130 g chevreost
  • Spaggetthi för 4 portioner ( ca 280 g, 70 g per portion) 
  • flingsalt med rosmarin och torkad vitlök 
  • Ca 50 g smör
Gör såhär:
 
Börja med att koka upp pastavatten i en kastrull med salt o olivolja i. Sätt sedan igång ugnen på 200 g. 
Skiva upp tomaterna i halvor och lägg alla delade cocktailtomater på ett ugnsfat. Smula över chevren. Ringa lver lite olivolja och salt. Låt gå inne i ugnen ca 20 min tills det får fin gyllenbrunfärg på osten. Skiva upp rödkålen i tunna strimlor. Hetta upp en panna och klicka i smöret Låt smöret smälta och häll sedan i all kål i pannan. Stek tills kålen blir mjuk o får lite stekyta. Strö då över rosmarin och vitlökssaltet och häll på ca 3 dl vatten. Låt sjuda på svag värme en stund. Ställ sedan åt sidan med lock så den håller värmen.
 
Lägg i spaggetthin i det kokande vattnet och låt koka till al dente. Servera alltihopa i en djup tallrik. Hoppas det smakar. 
 
Flingsalt med vitlök och rosmarin 👍
Delade cocktailtomater med flingsaltet-vitlök rosmarin toppat med smulad chevre och ringlad olivolja. Jag låter det gå 20 min i ugn på 200 grader.
 
 
 Veggi är gott!